MEVZUU:
a) Hazret-i Hak şanında salike müyesser olan, vicdanın kendisi değil; vicdan
zevkidir.
b) Bu tarikat-ı Aliyyenin hususiyetleri esasında sayılan, nihayetin bidayete
derc edilmesi (indirâcü'n-nihâye fi'l-bidâye)
manasının tahkiki.
c) Sair tarikatlara nazaran bu Tarikat-ı Aliyyenin daha faziletli olduğu. Ve bu
münasebetle bazı hususların beyanı. NOT: İmam-ı Rabbanî Hz.
bu mektubu, Mevlâna Muhammed Efdal'a yazmıştır.
***
Allah'a hamd olsun. Selâm onun seçmiş olduğu kullarına.
***
Allah sırlarının kudsiyetini artırsın. Bu Tarikat-ı Aliyye meşayihinden
bazılarının ibarelerinde şöyle gelmiştir: .
– Hazret-i Hak şanında salike müyesser olan, vicdanın (bulmanın, vuslatın)
kendisi değil; vicdan (bulma) zevkidir.
Bu kelâm, nihayetin bidayete derc edildiği (sonun başlangıca yerleştirildiği)
makama münasiptir. Ki o makam, bu büyüklere has olan cezbe makamıdır. Bu makamda
ise, vicdanın hakikati yoktur. Zira bu hakikat, intihaya mahsustur. Ancak,
nihayetten olarak, bidayette bir parça zevk karıştırıp tattıkları için, vicdan
zevki de orada müyesser olmuştur. Amma, muamele cezbeden çıkıp iptidadan
intihaya ulaştığı zaman, vicdan zevki vicdan gibi olmaya başlar. Yani: Olmayan
vicdan gibi zevki de olmamaya başlar, yok olur.. Zira orada ne vicdan vardır; ne
de vicdan zevki.
İş nihayete erdiği zaman da, vicdan müyesser olur; ama vicdan zevki yoktur.
Müntehide, vicdan zevki olmayınca, onun için, lezzet almak ve halâvet pek az
olur. Zira müntehi ilk adımda zevki ve halâveti bırakmıştır. Sonunda halâvetin
ve zevkin olmadığı zaviyeye girmiştir. Resulullah (sav) Efendimiz dahi, daima
hüzünlü ve düşünceli idi.
***
Burada şöyle bir soru sorulabilir:
– Müntehi (nihayete varmış olan) için matlubu bulmak müyesser olunca, neden,
vicdan (bulmak) zevki müyesser olmuyor? Mübtedinin dahi vicdandan yana
nasibi olmayınca vicdan zevkini nereden bulsun?
Bunun için şu cevabı veririm:
– Vicdan devleti, müntehinin batın nasibidir. Zira o, zahir kısmı ile olan
taallukundan inkıta ettikten sonradır ki; bu devletle müşerref olmuştur. Batın
yanının taalluku zahiri ile az olduğundan, zaruri olarak, batın nisbeti zahirine
sirayet edemiyor. Zahir dahi, batın vicdanından zevk alamıyor; onunla lezzete
dalamıyor. Mana böyle olunca, matlubun vicdanı (bulunması) müntehinin batınında
husule geliyor. Zahirde vicdan zevki olmuyor. Batın zevki dahi, vicdan nasibi
olarak kalıyor.
Batın, lâmisli olan varlıktan bir nasibe nail olunca, o nailiyetin vicdan zevki
dahi, lâmisli âlemden oluyor. Baştan ayağa misli olan zahirden dahi, bir şey
hâsıl olmuyor.
Çok kere, zahir batından zevki nefyeder ve onu da kendisi gibi zevkini yitirmiş
sanır. Zira misli olanın zevki, lâmisli olanın zevkinden başkadır; aralarında da
hiçbir münasebet yoktur.
Anlatılan manaya göre, müntehinin zahirine, batınının zevkinden bir haber
olmayınca; nazarı tamamen zahirle kısıtlı olan avama müntehinin batınından ne
haber ulaşabilir. İnkârdan gayrı onların ne gibi bir nasipleri olabilir?
O zevk ki, avamın anlayışına gelir; ancak zahir zevki olup misal âlemindendir.
Üstte anlatılan mana icaba olarak; semağ, raks, bağırmak, çırpınmak ve
benzerleri, zahir hallerinden sayıldı. Suretteki zevkler, onlara göre bulunmaz
bir şey olup pek de değerlidir. O kadar ki, zevklerin ve vecidlerin sadece
bunlara inhisar ettiğine inanırlar. Velayet kemalâtının bundan başka olduğunu
sanmazlar.
Allahu Teala, onlara doğru yolu hidayet eylesin.
Zahir hallerinin batın hallere nisbeti, misale bağlı olanın misali olmayana
nisbet hükmü gibidir.
Üstte anlatılan manadan sabit oldu ki; müntehinin batını için vicdan ve vicdan
zevki vardır.
Netice söz şu ki: Bu zevk, lâmisli âlemden ona gelen bir nasib olunca; zahirinin
idrakine gelemez. Hatta zahir, onun nefyine hükmetmektedir. Zahir batının
vicdanına muttali olsa dahi, o vicdan zevkine ermesi mümkün değildir. Zahire
nazarla şöyle denmesi de pek mümkündür:
– Müntehide vicdan vardır; amma, vicdan zevki onda yoktur.
Ancak, bu Tarikat-ı Aliyye'de irşad olan mübtedide vicdan zevkini isbat ederler;
ama vicdanın olmayışı ile. Bunun oluşu da, şudur ki: O büyükler, işin
başlangıcında intihadan bir tadımlık zevk derc ederler ve irşada nail olan
mübtedinin batınına nihayetten bir zıl bırakırlar; ama in'ikâs (yansıma,
aksettirme) yolu ile.
Mübtedinin zahiri batınına bağlı ve zahirle zatın arasında taalluk kuvveti de
sabit olduğundan; şüphesiz, o nihayet zıllı ve velayet zevki mübtedinin
batınından zahirine sirayet etmektedir. Zahiri, batınının rengine girmiş olarak
çıkmaktadır. Vicdan zevki dahi, ihtiyarsız olarak; dışında zahir olmaktadır.
Şimdi sahih oldu ki; vicdan hakikati, mübtedide yoktur; ama vicdan zevki onda
hâsıl olmaktadır.
***
Üstte anlatılan açıklama, Nakşibendiye büyüklerinin yolunun üstünlüğünü, onların
nisbetlerinin değerini bildirmektedir. Allah onların sırlarının kudsiyetini
artırsın.
Yine o beyandan bu büyüklerin, müridlere ve taliplere kemal manada ihtimam
gösterip iyi terbiye ettikleri anlaşılmaktadır.
Zira onlar; reşid olan bir müride ve sadık olan bir talibe, ilk adımda
kendilerinde olanın, onların havsalasına uyanını verirler. Ve onlara; iltifat ve
in'ikâs (aksetme) yolu ile hubbiyet (muhabbet) alâkası, manevi irtibat atarlar.
***
Allah sırlarının kudsiyetini artırsın; diğer silsilenin meşayihi, bu Tarikat-ı
Aliyye büyüklerinden sudur eden şu cümlenin doğruluğu üzerine şüpheye
düşmüşlerdir.
– Bu Tarikat-ı Aliyye'de nihayetin bidayete derc edilişi vardır.
Bu Tarikat-i Aliyye'de mübtedi olan kimsenin, diğer tarikatların müntehisi ile
müsavi (denk, eşit) olmasına cevaz vermezler.
Hayret; bunlar nereden anlamıştır ki, bu Tarikat-ı Aliyye'nin mübtedisi ile
diğer tarikatların müntehisi arasında müsavat vardır?
Zira bu Tarikat-ı Aliyye büyüklerinden:
– "Nihayet, bidayete derc edilmiştir" cümlesinden başka bir ibare sudur
etmemiştir.
Bu ibarede dahi, müsavata delâlet eden bir mana yoktur. Onların bu cümleden
maksatları şu demektir:
– Bu Tarikat-ı Aliyye'de müntehi olan bir şeyh, in'ikâs yolu ile reşid olan
mübtediye kendi nihayet devletinden, teveccüh ve tasarrufla bir zevk tattırır.
Onun bidayetine, kendi nihayetinin güzelliğinden (veya tuzundan) bir miktar
katar.
Bunda müsavat nerede? Hani şüphe yeri? Onun doğruluğu hakkında tereddüde yer var
mıdır?
Bu derc edilme işi, cidden büyük bir devlettir. Bu Tarikat-ı Aliyye'nin
mübtedisine her ne kadar nihayet hükmü yok ise de; lâkin o, nihayet devletinden
de mahrum değildir. Farz edilse ki, bu mübtediye, vusul yolunu kat etme ve
menzillerini aşma fırsatı verilmeyecek. Amma o, yine de nihayet devletinden
mahrum olarak gitmez. O nihayet güzelliğinden bir zerre onun bütün külliyetini
güzelleştirip iyileştirir. Amma, bu durum, diğer tarikatların mübtedilerinde
yoktur. Zira onlar, nihayet muamelesinden mahrumdurlar. Menzilleri kat edip
mesafeleri aşmaktan yana da aciz durumdadırlar. Yazık onlara, bin defa yazık;
bir fırsatla menzilleri kat edip mesafeleri aşmazlarsa.
Yukarıda anlatılan manadan; bu Tarikat-ı Aliyye'nin mübtedileri ile diğer
tarikatların mübtedileri arasındaki fark anlaşıldı. Bu Tarikat-ı Aliyye'nin
mübtedisinde bulunan meziyyet, sair bidayet erbabına nazaran belli oldu.
Bu arada şunun da bilinmesi yerinde olur ki, bu fark, bu Tarikat-ı Aliyye'nin
müntehisi ile diğer tarikatların müntehisi arasında dahi sabittir. Aynı meziyet
dahi, onlar arasında tahakkuk etmiştir. O kadar ki, bu Tarikat-ı Aliyye'nin
nihayeti, sair meşayih tarikatlarının nihayetinin ötesindedir.
Üstteki sözümü ister tasdik etsinler, isterse etmesinler. Eğer insaf yolunu
tutarlarsa, herhalde tasdik ederler.
Bir nihayet ki, onun bidayeti nihayetle imtizaç etmiştir. Elbette onun diğer
tarikatlara nazaran, bu imtiyazı olacaktır; elbette o nihayetlerin de bir
nihayeti olacaktır.
Bir mısra:
Baharından bellidir,
bolluğu yılın...
***
Diğer silsilelerin mutaassıblarından bir cemaat şöyle der:
– Nihayetimizde bizim için dahi Sübhan Hakka vusul ardır. Amma siz, bunun için,
bidayetinize kail olmaktasınız. Bu durumda, Hak'tan yana nereye gitmektesiniz?
Hakkın ötesinde nihayetiniz nasıl olur?
Bunun için şöyle deriz: – Biz, Hak'tan Hakka gitmekteyiz. Zılliyet şaibesinden kaçmaktayız; aslın da aslını istemekteyiz. Kasdımız budur. Tecellilerden iraz ederek, tecelli edeni taleb ediyoruz. Zuhuratı arkamızda bırakıp batınların da batınında zahir olanı arıyoruz. İleri derecede batınıyet mertebeleri değişik olduğundan; ileri derecede bir batınıyyetten daha ileri derecede bir başka batınıyete geçiyoruz. Ayağımızı, bir başta olan ileri derecedeki batınıyetten dana ötedeki üçüncü bir ileri batınıyete basıyoruz. Ondan dahi, taa, Allahu Teala’nın dilediği yere kadar..
Sübhan olan Hazreti Hak, hakiki manada basit iken, aynı şekilde vasidir
(geniştir). Amma, bu vasi olmak, eni ve boyu olmak manasında değildir. Zira
böyle bir şey imkân emareleri olup hudus alametlerinden sayılır. Şöyle ki: Onun
vüs'ati dahi, zatı gibi olup keyfiyetten, benzerlikten ve misalden münezzehtir.
Bu vüs'at alanında vaki olan seyir dahi, aynı şekilde misli ve keyfiyeti olmayan
bir şekilde olmaktadır. Bu seyir sahibinin kendisi, kemmiyet ve keyfiyet
(nicelik ve nitelik: ne kadar? nasıl? soruları sorulabilme) ölçüsünde var iken,
lâmisli olan menzilleri keyfiyeti ve misliyeti olmayan kuvvetle kat etmektedir.
Misale bağlı olandan dahi misale bağlı olmayana koşmaktadır.
Müflis olan acizler, bu muamelenin hakikatini nasıl idrak edebilirler? Misale
dayalı âleme taalluku olanlara, misali olmayan âlemden ne haber verilebilir?
Onlar, kendi kusurlarını itiraz olarak ortaya çıkarırlar ve cehaletleri ile de
övünürler.
Bir şiir:
Nice ahmak var ki,
gafildir ayıplarından;
Aybı güzel görür, onu
iyi sandığından...
Anlamazlar mı ki, enbiyanın nihayeti, hatta Hatemü'r-rüsûl Resulullah (sav)
Efendimizin nihayeti, Sübhan Hakka vusuldür. Hâlbuki bu taifenin nihayeti, o
büyüklerin nihayeti ile müttahid (bir, aynı) değildir. Hatta aralarında asla bir
münasebet dahi yoktur. Mümkündür ki; bu taifenin nihayetinin de ötesinde olan
bir nihayet müyesser ola ve bu nihayet dahi, o büyüklerin nihayetinden alt
buluna. Onlara, salât, selâm ve tahiyyat.
Üstte anlatılan manadan da sahih oldu ki; her şeyin nihayeti Sübhan Hakka
vusuldür. Bu taifeler arasındaki değişiklik ise, kendi derecelerinin değişik
olmasına göre sabittir.
Bu manadan olarak, şöyle de diyebiliriz:
– Herkes, kendi nihayetini sanır ki, Sübhan Hakka vusuldür. Amma, insanların pek
çoğu, zılâli ve hakkın zuhuratını yüce mukaddes Hak sanır. Hem de, bu zılâlin ve
zuhuratın değişik dereceleri olmasına rağmen.
İşin aslında, tüm nihayet erbabının nihayetleri yüce mukaddes Hakka vusul
değildir. Herkesin müntehası, kendi kanaatına göre, Sübhan Hak'tır.
Anlatılan manaya göre, bir şahsın ibtidası, hakkın zılâli ve o Sübhan Hakkın
zuhuratı ise, bu bir başkasının, nihayetidir. Hakkaniyet kanaatına göre de, o
şahsın Sübhan Hakka vusulü olur. Hâlbuki Sübhan Hak, bu zılâlin ve zuhuratın da
ötesindedir. Mana üstteki gibi olunca, neden anlatılanların husulü uzak görülür ve şüphe mahalli olur? Bir şiir:
Ayıplarsa kusurlu biri
bilmeden onları;
Kem sözlerden hep
beridir onların sahaları. Kırabilir mi hiç o zinciri hilekâr tilki;
Bağlanmıştır onlarla
dünyanın tüm arslanları.
***
Duâ makamında bir âyet-i kerime meâli: – "Rabbimiz, günahlarımızı ve içimizdeki taşkınlığımızı bağışla. Ayaklarımıza sebat ver. Kâfirlere karşı bize yardım et." (3/147)
|