MEVZUU: Sübhan Hakkın sıfatları beyanındadır. NOT: İmam-ı Rabbanî Hz. bu mektubu, Seyyid Muhammed Nu'man'a yazmıştır. *** Allah'a hamd olsun. Onun seçmiş olduğu kullarına da selâm... *** Sübhan Hak, vücudun kendisinde, mukaddes zatı ile yeterlidir. Sair kemalât ve tevabiinde de böyledir. Bunlar hayal, ilim, kudret, semi, basar, irade, kelâm ve tekvindir. (Dirilik, bilmek, güçlü olmak, duymak, görmek, dilemek, konuşmak ve yaratmaktır.) Bu kemalâtın husule gelmesinde, sair zaid sıfatlara muhtaç değildir; isterse onun zaid kâmil sıfatlan bulunsun. O yüce Allah, vücudla değil, pek mukaddes zatı ile mevcud olduğu gibi; kendisinin sıfatı olan hayatla değil, zatı ile diridir. Sonra o: Zatı ile alimdir; ilim sıfatı ile değil... Zatı ile basirdir; basar sıfatı ile değil... Zatı ile duyar; semi sıfatı ile değil... Zatı ile kadirdir; kudret sıfatı ile değil... Zatı ile diler; irade ile değil.. Zatı ile konuşur; selâm sıfatı ile değil... Kâinatın vücuda getirilme mebdei ise, yine zatı ile olup, tekvin sıfatı ile değildir. İsterse alemin vücuda getirilmesi tekvin ve sair sıfatlar vasıtası ile olsun. Nitekim bu mananın tahkiki ileride gelecektir. Bu tekvin, kudretin ilerisindedir. Çünkü kudrette, fiilin ve terkin sıhhati vardır. Tekvinde ise, fiil tarafı taayyün etmiştir. Kudretin dahi, iradeye takaddümü (önde bulunması) vardır. Tekvin de iradeden sonradır (Yani: Kudret, irâde, tekvin). Bu tekvin, kulun gücüne benzer. Bu mânâda ehl-i hak ulema şöyle dedi: – O, fiile makrun (yakın) olup, kudretin ve iradenin ilerisindedir. Kudret, her iki tarafı da, yani terki ve fiili sağlar. İrade, iki taraftan birini tercihe yarar. İcad ise, iradenin tercihinden sonra, tekvine taalluk eder. İki tarafı sağlama çıkaran kudret isbat edilemez ise (sabit olmaz ise), icab (mecbur olma) gerekir. Tekvinin isbatı olmadığı takdirde, icad mesnetsiz olur. İcadı sağlama çıkaran kudret olup, tekvin dahi icadın mübaşiridir (müjdecisidir). Bu mânâdan olarak, tekvinin isbatı gerekli oldu. Matüridiye uleması bu yolu bulmuşlardır. Eş'arilere gelince, tekvinin eşyaya izafetini ve taallukunu daha çok bulduklarından ötürü; izafi sıfatlardan zannetmişlerdir. Hakkı hak eyleyen Allah'tır. Yolu gösteren de odur. Tahlik, terzik, ihya, imate (yaratmak, rızıklandırmak, diriltmek, öldürmek) ve bunların benzerlerini tekvin sıfatına döndürmek; onlardan her birinin kendi başına kadim olduklarına kail olmaktan daha iyidir. Ta ki, hiçbir zaruret olmadan, birçok kadimlerin isbatı gerekmesin. Üstte anlatılan beyandan anlaşıldı ki, Sübhan Hakkın gayrına, Sübhan Hakkın icadı olan sıfatlar vasıtası ile müyesser olan şey; Sübhan Hakka, sıfatların tavassutu (vasıtalığı) olmadan zatı ile hâsıl olmaktadır. Zira, Sübhan Hakkın zatı, herhangi bir işi ve itibarı mülâhaza olmadan, bütün kemalâtı camidir. Hatta o, her kemalin aynıdır. Zira yüce Hakkın zatında parçalanma ve bölünme yoktur. Zira, Sübhan Hak, zatının tamamı ile alim, tamamı ile duyan, tamamı ile görendir. Sair sıfatlan da buna kıyas etmek vardır. Durum, üstte anlatıldığı gibi olmasına rağmen, Sübhan Hakkın yedi, hatta sekiz sıfatı vardır. Nitekim ehl-i hak ulema dahi buna kaildir. Allah onların çalışmalarını şükrana lâyık eylesin. Bu kâmil kadim sıfatlar, o zati sıfatların zılâli ve mazharlarıdır. Hatta şöyle demek dahi mümkündür: – Bunlar, o kemalâtın nikabı, saklı nurlarının hicaplarıdır. *** Burada şöyle bir soru sorulabilir: – Sübhan Hakkın zatı ki, bütün kemalâtın husulünde yeterlidir. Ne şey için, sıfatların isbatı olsun? Kadimlerin vücuduna niçin kail olunsun? Bu mânâdan olarak; felsefeciler, mutezile zatla yetindiler. Kadimlerin taaddüdüne kail olmaktan kaçıp sıfatların nefyine kail oldular. Bunun için şu cevabı veririm: – Yüce mukaddes Hazret-i Zat, her ne kadar kemalâtın husulünde yeterle ise de; eşyanın tekvininde ve tahlikında sıfat-ı zaideler lâzımdır (eşyanın icadında ve yaratılmasında fazladan ilave sıfatlar lâzımdır). Zira, yüce Hakkın zatı tenezzüh ve takaddüsün nihayetinde, azametin ve kibriya şanının gayetindedir. Gına kemalinde dahi öyledir. O yüce Zatın eşya ile münasebeti yoktur. Hikmet iktizası ve âdet iktizasına göre; faydada ve feyizde istifade edip feyiz almak isteyenlerle münasebet de gereklidir. Umumi mânâda olsa dahi, sıfatlar bir derece tenezzül edip zılliyet ve eşya ile münasebet hasıl olmuştur. Bu durumda, sıfatların tavassutu olmadan, eşyadan hiçbir şeyin husulü tasavvur edilemez. Zira, yüce mukaddes Hazret-i Zat'ın nur şaşaası satvetinde eşyaya helak, fena, mahiv ve yok olmaktan başka nasip yoktur. Eşyanın icadını, sıfatların isbatı olmadan, zat-ı bahte bağlayanlarda fikir yoktur. İlk sudur nedir ki, yüce Hakkın vechi azametlerinde muzmahil ve mütelaşi olmaya... *** Burada şöyle bir soru çıkabilir: – Felsefeciler ve mutezile, her ne kadar hariçte sıfat isbat etseler de; ilmi itibarlara kail olup ilimde mütemayyiz olan zati kemalâtı isbat etmektedirler. Böyle olunca, eşyanın icadı zat-ı bahte bağlanmayıp itibarların tavassutu ile olmaktadır. Bu suale cevabım şudur: – Alemin icadı hariçtedir; alem dahi hariçte mevcuttur. Harici hicaplar da mutlak gereklidir ki; hariçte eşyanın vücuduna vesile olup ve onları koruya. Yani mahvolup helake gitmekten... İlmi itibarlar, harici vücudlarda bulunmaz. Harici mevcudatın muhafazasında dahi, ilmi hicap yeterli değildir. Sofiyeden bazıları var ki, alemin vücuduna ilim dışında kail olmazlar. İlmi itibarlar bunlar için faydalı olabilir. İlmi vücutlara vesile olması da mümkün olur. Lâkin, alem hariçte mevcuttur; isterse bu hariç; o haricin zıllı olsun. Bu vücud dahi, o vücudun zıllı olsun. Mutlaka, harici hicaplar gereklidir ki, hariçte alemin vücuduna vesile ola... Şu da yerinde olur ki, hakiki sıfatlar hariçte mevcut olarak eşyayı terbiye edip alem aynalarında kendi vasıtası ile zati kemalâtı tecelli ettirip zuhur makamına vardıralar. Sıfatlar, her ne kadar yüce Zat'a hicap makamında olsalar da, zati kemalâtın zuhuru, onların varlığına bağlıdır. Sıfatların hicabiyet (perde olma) durumu, göstermeye sebep olan manzaranın hicabiyet durumu gibidir. Her ne kadar zılli ise de, ne yapalım ki, vücudumuz, zılla merbut (bağlı) kılındı. Tahakkukumuz dahi hicaba bırakıldı. O ki zatladır; zattan ayrılmaz. Bir mısra: Siyahlık Habeşi'den nasıl gider, kendi rengidir. Bir şiir: Bundan ötesinin beyanı ince; Gizlemek pek hoş pek de güzel bence... *** Kul, Sübhan Hak olamaz. Ne var ki, Sübhan Hakkın fazlı ile şanı yüce Hak'tan da ayrılamaz. Zira: – "İnsan sevdiği ile beraberdir..." Mânâsı doğrudur. Sübhan Hakkın eşya ile maiyet nisbeti var ise de; lâkin menşei muhabbet olan bu maiyet, o mahiyetten başkadır. Bir kimsenin muhabbeti yok ise, bu maiyeti de bilemez. Dereceler, muhabbette nasıl değişik ise, muhabbetin değişik olduğu kadar maiyette dahi değişiklik hasıl olmaktadır. O maiyet, zılliyetten halâs olmaya sebeptir; tamamı ile izmihlale vasıtadır. Yine o maiyet, köleliği izale edip kulluğun aynında hürriyeti ispat etmektedir. Yine o maiyet, enaniyeti iskat etmektedir; hatta enaniyeti kemaliyet derecesine çıkarmaktadır. Şunun da bilinmesi yerinde olur ki.. Sübhan Hak, umumi maiyet manasında şöyle buyurdu: – "O sizinle beraberdir." (57/4) Böylece, Sübhan Hak tarafındaki maiyeti isbat eyledi. Hususi maiyette ise: – "İnsan sevdiği ile beraberdir" Hükmüne göre, bu tarafta, muhabbet iktizasına göre maiyet sabit oldu. İkisi arasında çok fark vardır. Çünkü has maiyette, her iki tarafın isbatı vardır. Bunun için de, vicdan içinde de mahrumiyet lâzım gelir. (Yani varlık içinde yokluk) O ne hasrettir ki, yüce Hakkın huzurunda duyulur! Alem, her ne kadar sıfatların zılâli (gölgeleri) olup sıfatlar vasıtası ile kendisine vücud ve beka arız olmuş ise de; lâkin yüce mukaddes Zat'ı seven, zati muhabbet tavassutu ile, kendi asılları olan sıfatlardan lâkeyfi (şekli belli olmayan) bir yükselme ile terakki etmiştir. Asılları geçerek, asılların aslı ile de ittisal etmiştir. Ne var ki, onun bu ittisali dahi lâkeyfi bir şekildedir. Yani keyfiyeti, şekli belli olmayan bir şekilde. Şayet aslından terakki edip yükselmez ise, gelişinden, yani vücudundan ne fayda gelir? Ve muhabbete ne hacet... Zira, kendisinin bütün vakitlerde aslı ile ittisali vardır. Zilli vuslat, her zaman için kendisine müyesser olmaktadır. Asıl iş odur ki, asıl, zıll gibi basamak yapılan; muhabbet kanatları ile de daha üstüne terakki edile... Bu yükselişi anlamak, herkesin fehminde hasıl olacak cinsten değildir. Nefsini terk ederek, nefsinden terakki etmek, nazar ve fikir erbabının akıl edeceği bir iş değildir. Sofiyeye gelince, onlardan dahi bu kuvvetle müşerref olanlar, binde birdir. Ki o binde bire, bu muammanın sırrı inkişaf eder. Bir şiir: Binlerce nükte vardır bunda kıldan ince; Her tıraşlı baş bilmez kalenderlik nice... *** Burada şöyle bir soru sorulabilir: – Bu seyir afaki midir, yoksa enfüsi mi? Bunun için şu cevabı veririm: – O, ne enfüsidir, ne de afaki. Zira, enfüs ve afaktan murad, dahil ve hariç olandır. Halbuki bu muamele, duhulün ve hurucun ötesindedir. İsterse, nazar erbabına göre, muhal olsun. Şöyle ki: Matlub olan, duhul ve huruçtan yana, pek mukaddes olunca, onunla olan nisbet dahi, zaruri olarak, duhul ve huruçtan münezzehtir. İş bu seyir; böyle müşkil ve böyle incelik taşıyan bir şey olmasına rağmen; erbabı katında malum olup ayırd edilebilmektedir, ilim erbabından olunca da, Dehli ve Ekre seyri gibidir. Zira, diğer menzile göre; her menzilin mümtaz bir durumu vardır. *** BİR TENBİH Alem, her ne kadar sıfatların zılâli, sıfatlar dahi Hazret-i Zat'ın zılâli olsa da, lâkin zılliyetin kendine göre mertebeleri ve dereceleri vardır. Bunların her birinden de Matlub Zat'a hicab vardır. Çünkü şöyle bir haber vardır: – "Allah'ın nurdan ve zulmetten yetmiş bin hicabı vardır." Bu hicaplar, tamamı ile açılmadıkça; zılliyetten halâs olmaz. Burada, hicapların açılmasından murad; şühudi olandır. Hicapların açılmasının men'i üzerine gelen haber ise, o da vücudi açılmadır. Böyle bir açılma mümteni olup kadim sıfatların kaldırılmasını gerektirir. Böyle bir şeyin olması muhaldir. Lakin, keyfiyeti olmayan bir şekilde maiyet hasıl olur ise, bunun hükmü vücudi mânâda bir açılma olur ki, hicaplarla olduğu halde hicapsız gibidir. Zira, maiyetin bir inceliği vardır ki, ona hail dayanamaz. Bir ayet-i kerime meali: – "Rabbimiz, nurumuzu tamamla; bizi bağışla... Çünkü sen, her şeye kadirsin..." (66/8) Alemlerin Rabbi Allah'a hamd olsun. Salât ve selâm Resullerin efendisine, sen resullere ve onun pak âlinin tümüne...
|